עולם האופנה לא קיים בבועה נפרדת. השנים האחרונות, התרבות הפופולרית – סרטים,
מוזיקה, אמצעי תקשורת וסלבריטאים – עיצבה והשפעה באופן ישיר על המגמות
והסגנונות השולטים בעולם האופנה. האו לא רק מושפעת מהחיים העכשוויים, אלא גם
משפיעה עליהם, וכך יוצרת מחזור של השראה וחדשנות. במאמר זה נבחן את הקשר בין
התרבות הפופולרית ואופנה, וכיצד תרבויות שונות השפיעו אחת על השנייה לאורך
השנים.
עלייתה של התעשייה הקולנועית והסרטים ההוליוודיים, חל שינוי דרמטי. השפעתם של
שחקנים ושחקניות כמו מרילין מונרו , גדולה קלי , ואודרי הפבורן הייתה
עצומה. כל אחד מהם הפך לדמות איקונית עם סגנון לבוש שהיווה השראה למיליוני
אנשים ברחבי העולם.
לדימוי של פופולריות אופנתית שנשארה אייקונית גם לאורך השנים.
השפעת המוזיקה על אופנת הרחוב
הצעיר. תנועת ההיפים שהייתה פופולרית אז, חיפשה לבטא את רעיונות החופש והמרד
דרך או פנה לא שגרתית. בגדים רחבים, חמים, אוטפיטים צבעוניים ופשוטים עם
השפעות של תרבויות אישיות, צבעים לאו עולמית. הזמרת ג’אני מיצ’ל והלהקה
הביטלס היו מהשמות מבקרים שתרמו להופעה הייחודית הזו.
האופנה באותה תקופה . המדונה של אותם ימים עיצבה את הלוק עם בגדים משורטטים,
לוקי “פאנק” צבעוניים, והשתמשה בטכניקות כמו איפור כבד וצעיפים ייחודיים.
אופנת ה”ניו רומנטיק” גם היא, שהפופולאריות שלה עלתה בזכות האומנים של התקופה,
שיפתה את הגבולות המגדר והפכה את הגברים והנשים לאחידים יותר לבוש.
המהפכה הדיגיטלית והשפעתה על עולם האופנה
הגעת באינטרנט, הפלאפונים החכמים והרשתות החברתיות שינתה את עולם האופנה באופן
מהיר ועמוק. לא רק דימויים על גבי של חוטיות או פרסומות בתקשורת הכתובה – אלא
כל אדם יכול להקים פלטפורמה אופנה, לשתף את הטייל האישי ולהיות מקור השראה.
דמויות כמו קייט מוס , קארה דלווין ו קנדל ג’נר הפכו לכוכבות אופנה לא
רק בגלל שורשיהם הקלאסיים, אלא גם בשל השפעתם הישירה דרך האינסטגרם וטיקטוק.
בימינו, האופנה קשורה יותר מתמיד לסלבריטאים, משפיעים (משפיענים) ובלוגרים,
שמובילים מגמות חדשות באופן מיידי. דימויים וסטיילים שנראים ברחבי העולם דרך
המדיה החברתית יכולים להתפשט מיידית ולהפוך לחלק מהקולקציות של המעצבים.
חיבור בין תרבויות וחדשנות עולמית
כמו כן, התרבות הפופולרית אינה רק מערבית. עולמות האופנה האירופיים והאמריקאים
הפכו לשזורים עם תרבויות אסייתיות, אפריקאיות ולטיניות. הטרנדים של הקולקציות
האתניות, הצבעוניות והייחודיות של תרבויות אלו הובילו למגמות עולמיות כמו
שילוב הדפסים אתניים, גזרות רחבות ומעורבות חומרים שלא היו שגורים במערב עד
שנים ספורות.
בעשורים אופנתיות ניתן לראות איך מגמות בעולם מעורבות אחת בשנייה. למשל, חברות
כמו דיזל וזארה מביאות שילוב של אופנה אתנית יחד עם סגנון מערבי, תוך שמירה
על מראה עדכני ועכשווי . גם המעצב ריקרדו טישי ( Riccardo Tisci ), שהיה
המנהל האמנותי של בית האופנה בורברי , שילב עיצובים מעולמות האופנה הצפון
אפריקאיים.
אופנה כחלק מהצהרה החברתית
בימינו, האופנה אינה משמשת רק כדרך לבטא את עצמנו אסתטית – היא גם כלי חזק
להביע עמדות פוליטיות וחברתיות. שחקניות כמו סיירה וביילי דה גראנד
מצהירות לא אחת באמצעות הבחירות האופנתיות שלהן על נושאים כמו אקטיביזם חברתי,
זכויות נשים, ויכולת לשלב אופנה עם פעילות פוליטית.
לסיכום
התרבות הפופולרית לא רק שואבת השראה מעולם האופנה, אלא היא גם מעצבת אותו. כל
דמות תרבותית, בין אם מדובר בסלבריטאי, במוזיקאי או ביוצר דיגיטלי, יכולה
לשנות את הדרך בה אנו מביטים בבגדים ובסטייל שלנו. האו, שלא פעם נראתה כתחום
של “מה שנכון עכשיו”, הופכת במהרה למראה של התקופה בה אנו חיים. התרבות
הפופולרית לא רק משפיעה על כל פרט באופנה, אלא גם משמשת ככלי לביטוי אישי,
חברתי ופוליטי מתחבר למגמות העכשוויות והמהפכה החברתית.