תהליך העיבוד או העריכה המקובל, דבר אשר יכול לגרום להן להיראות גסות או לא
מעודנות. כל מי שהשקיע זמן, מחשבה ועבודה ביצירת תוכן מקצועי מבין את הצורך
להקפיד על איכות גבוהה. אך בזמן האחרון, גס תיקים הפכו לא רק לסמל של חוסר
מקצועיות, אלא גם לתופעה יצירתית שמטרתה לשדר אותנטיות ולהפוך את התהליך
לאותנטי יותר – משהו שקרוב יותר לעולם האמיתי, ללא המסכות.
מהם גס תיקים?
המונח “גס תיקים” מתאר תמונות, סרטונים או יצירות שנראות כאילו הן לא עברו את
תהליך העיבוד או הצילום הנדרש כדי להיראות מקצועיות או מעוצבות. התמונות או
הסרטונים יכולים להיות מצולמים בצורה חפוזה, בהירותם נמוכה, צבען לא אחיד, או
שהם פשוט לא מעוצבים כפי שמצפים ממוצרים גרפיים מודרניים. אלו יכולים להיות
תוצרים שמגיעים מתוך חוויות חיים אמיתיות, שבהן הדגש הוא על מיידיות וקרבה,
ולא בהכרח על הפן האסתטי.
במובן מסוים, תופעה זו מתארת את החיבור בין ההיצע והביקוש ליצירה אותנטית – מה
שנראה לעיתים כלא מקצועי, אך גם כמשהו שקרוב יותר אל העולם האמיתי, שבו אנחנו
רואים את הדברים כפי שהם ולא כפי שהם צריכים להיראות.
ההשפעה של גס תיקים על עולם השיווק
בעולם השיווק, קיימת נטייה לשדר מקצועיות ונראות מעוצבת ומוקפדת, אולם בשנים
האחרונות נראו שינויים בתפיסת העולם הזה. מותגים החלו להבין כי המגמה הכללית
היא להפוך את התקשורת עם הקהל ליותר קרובה, אישית ואותנטית. התוצאה היא
קמפיינים ושיווק שעושים שימוש בתמונות ויצירות עם נופך של “גס תיקים”, תוך כדי
שמירה על חיבור ישר עם הצרכן.
בעידן שבו רשתות החברתיות דומיננטיות כל כך, האותנטיות תפסה מקום חשוב.
הצרכנים מעדיפים לראות את המותגים כפי שהם, ללא מסכות או הצגות מזויפות.
לדוגמה, חברות רבות שהחלו לפרסם תכנים “גסים” – תמונות אותנטיות שאינן עברו
עריכה מקצועית – גילו שזהו המפתח לחיבור עם קהל צעיר שדורש להיות מסוגל
להזדהות עם המותג בצורה כנה יותר.
הדבר לא תמיד פשוט, כי לעיתים הצילום הגס עשוי לפגוע בתפיסת המותג כמותג
איכותי ומקצועי. עם זאת, חשוב לזכור שמותגים אשר מצליחים לנצח את האתגר ולשדר
אותנטיות בצורה חכמה, יכולים להרוויח נוכחות מוצלחת בקרב קהלים צעירים
שמעריכים את ה”מציאותיות” שמציגים.
השפעתם של גס תיקים על המדיום הדיגיטלי
בתחום הדיגיטלי, במיוחד ברשתות החברתיות כמו אינסטגרם, פייסבוק, ווטסאפ
או סרטונים שנראים “גסים” או לא ערוכים. התופעה הזו מייצגת את הרצון להציג את
העולם כפי שהוא, ולהימנע מהפיתוי של סינון, עריכה, או הצגה לא טבעית. בשנים
האחרונות, רבים מהם נוהגים להעלות תמונות או סרטונים בשיטה הזאת – תוצרים
שנראים כאילו צולמו ב”חופזה” ונטולי עריכה.
כאן, דווקא חוסר העריכה מהווה את היתרון. זוהי הצהרה שנועדה לאותת למשתמשים כי
כל אחד יכול להיות יוצר – לא צריכים את הכלים הכי מקצועיים או את הציוד המתקדם
ביותר. לפעמים, חוויות מהירות ושטחיות עשויות להיראות אסתטיות, אך המגמה החדשה
היא דווקא להימנע מהן.
האם גס תיקים הם בהכרח שליליים?
לא תמיד. על אף שהמונח “גס תיקים” מתאר לעיתים תוצרים שנראים לא מקצועיים, יש
לזכור כי לא כל דבר לא מעובד בהכרח רע. למעשה, יש תעשיות ותחומים שבהם יצירה
גסה ואותנטית נחשבת לנחוצה וחשובה. המגמה הזו עוזרת להוציא את האומנות ממסגרת
הציפיות המוקפדות, ולהעביר מסרים שנראים אמיתיים יותר. בעולם הדיגיטלי, זה
מאפשר לקהל להרגיש חלק מהחוויה וקרוב יותר ליוצרים. אנשים מתחברים יותר
לתמונות אותנטיות – תצלומים שאותם לא צילמו אנשי מקצוע, אלא אנשים כמו הם עצמם.
אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא האופנה “המאפרת את עצמה”. לעיתים קרובות, תחום
האופנה מתרכז ביצירת דימויים מושלמים, אך המגמה הזו שואפת ליצור תצוגות שלא
עוסקות בסטייל המושלם, אלא בסטייל האישי והאמיתי. חברות מסוימות כבר בחרו
להשתמש בצילומים לא מעובדים כדי להעביר את המסר הזה לקהל הצעיר. תוצר כזה הוא
פחות מלוטש ומרוכז, אך הרבה פעמים גם הרבה יותר אפקטיבי.
סיכום
הנכונים, גס תיקים יכולים להיות אמצעי יצירתי שמביע כנות, אותנטיות וקרבה.
השפעתם העמוקה על תחומי השיווק, התקשורת והדיגיטל יכולה להוות הזדמנות להפוך
את התקשורת לקהל לכנה יותר, וכך לחבר את המותגים והיצירות בצורה ישירה יותר
לאנשים.
683
גס תיקים – בין יצירתיות לאי סדר
המונח “גס תיקים” הפך בשנים האחרונות לנושא שיחה בשדות רבים, במיוחד בעולם
הצילום, העיצוב, השיווק והתקשורת. רבים תופסים את המונח בהקשרים של יצירתיות
מחוץ למסגרת, אך לא כולם מודעים לכך שלפעמים מדובר במצב של חוסר מקצועיות או
חוסר השקעה. בהסתכלות מעמיקה יותר, ניתן להבין ש”גס תיקים” אינם תמיד דבר
שלילי – הם יכולים להצביע על מגמות חדשות, כמו חיפוש אחר אותנטיות או ניסיון
לשבור את הנורמות המוסדיות.
מהו גס תיקים?
“גס תיקים” הוא מונח שמתאר יצירה, צילום או עבודה שמייצגת חוסר דיוק, חוסר
סדר או עבודה לא מעוצבת באופן מקצועי. התוצאה היא לרוב תמונה או עבודה שתמצאה
“גסה” או “לא מבושלת”, על אף שהיא עשויה להיות אותנטית או כנה מאוד. במקרים
גם יכולים להיראות לא מקצועיים ויכולים לגרום לתוצאה בלתי מבוקרת.
בעידן שבו רובנו חיים, שבו הכל מתועד ומשותף ברשתות החברתיות, גס תיקים
יכולים להתפרש כ”תחום אפור” בין יצירתיות וסטייל לבין כאוס ואי סדר. עם
התפשטות המובייל והמצלמות המתקדמות, כל אדם יכול לצלם ולהפיץ תכנים בצורה
מיידית, מה שמוביל לעיתים לתמונות או תיקים שנראים כאילו לא עברו עריכה או
עיבוד – תוצאה שהיא לא בהכרח שלילית.
גס תיקים והשפעתם על העידן הדיגיטלי
ופייסבוק, אנשים מייחסים ערך רב לאותנטיות. אנו רואים יותר ויותר פרסומים,
תמונות וסרטונים שאינם מעובדים באופן מקצועי. תופעה זו פופולרית במיוחד בקרב
הדור הצעיר, שמעוניין להימנע מהמראה המושלם והמלאכותי שמאפיין את התמונות
הפרסומיות המסורתיות. במקום זאת, יש נטייה להציג את החיים כפי שהם – עם כל
הבלגן, החסרונות והפגמים.
תופעה זו הולידה את המונח “גס תיקים” – תוצרים שיכולים להיות מצולמים בצורה
חפוזה, לא מעובדת או לא מסודרת. לדוגמה, סצנות יומיומיות של אנשים מצלמים את
עצמם בסיטואציות מצחיקות או בלתי צפויות, כאשר לעיתים נדירות התמונה ערוכה או
מצולמת בצורה מקצועית.
הקשר בין גס תיקים לשיווק מותגים
בעולם השיווק והפרסום, גס תיקים יכולים לשחק תפקיד מעניין. מותגים שמחפשים
להישאר “קרובים” לקהל הצעיר והדינמי, לעיתים בוחרים לשבור את הדימוי המוקפד
והגולמי וליצור קמפיינים פחות מעודנים ומלאים בחיות. חברות רבות הפנימו שהקהל
לא בהכרח רוצה לראות מוצר עטוף בכסף ונוצץ – הוא מעדיף לראות את המוצר כפי
שהוא, לפעמים בצורה קצת יותר “גסה”.
כך לדוגמה, ניתן לראות בשנים האחרונות קמפיינים פרסומיים שמנצלים את תופעת
“גס תיקים” ליצירת תמונות או סרטונים שמציגים את המוצר בסביבה לא מסודרת או
בהקשר לא מעובד. המטרה כאן היא להעביר תחושת כנות ואותנטיות, שבה הצרכן יוכל
להרגיש שהוא שותף ליצירה ולא צופה בה ממרחק.
גס תיקים בעידן היצירתיות והביזור
גס תיקים גם קשורים לתפיסה הרחבה יותר של היצירתיות בעידן המודרני, בו כל אדם
יכול להיות יוצר. הרשתות החברתיות מאפשרות לאנשים להיות יוצרים באופן עצמאי –
ללא תלות במקצוענים או במערכות הפקה. זהו תהליך שמבצע ביזור של העשייה
היצירתית ומאפשר לכל אחד להיות חלק מהתהליך, בין אם זה צילום תמונה חפוזה או
העלאת סרטון לא מעובד.
תופעה זו מבטאת את המעבר לעולם שבו כל אדם יכול לבטא את עצמו ללא הצורך
בהשקעה רבה בעיצוב ועריכה. היצירתיות כאן אינה בהכרח תלויה בטכנולוגיה מתקדמת
או בסטנדרטים מקצועיים – אלא בכוונה ליצור ולהביע את עצמך כפי שאתה.
סיכום
לסיכום, גס תיקים הם לא בהכרח דבר שלילי – הם יכולים לשמש כאמצעי יצירתי
וחדשני להעברת מסרים ורגשות בצורה אותנטית וקרובה יותר. במקרים רבים, הם
משדרים אמתיות וקרבה לקהל, אך יש לדעת מתי להשתמש בהם ובאילו הקשרים, במיוחד
כשמדובר בשיווק או במיתוג. תופעה זו מראה כיצד הגבולות בין יצירתיות מקצועית
לבין יצירתיות חופשית מתערערים, והם מעורבים ביצירת חוויות חדשות שיכולות
לשנות את הדרך שבה אנו תופסים עיצוב, צילום ופרסום.
682
מצולמים או נתפסים בצורה רשלנית או לא מקצועית. מדובר במונח שקשור בעיקר
לאמצעי צילום, הפקה או פרסום, ומדבר על חוויות או יצירות שיכולות להיראות לא
מספיק מושקעות, לא מסודרות או לא מעוצבות כפי שציפינו מהן.
בעולם התקשורת והפרסום, במיוחד כשמדובר בתמונות או תיקים שמיוצרים כדי לשווק
מוצר או רעיון, ישנה חשיבות רבה לאיכותם ולצורתם. גס תיקים בדרך כלל מתארים את
התמונות או התכנים שמייצגים רעיון, מותג או מוצר בצורה שמובילה לתוצאה לא
אסתטית או לא יעילה. לעיתים, הכוונה מאחורי המונח הזה היא להשפיע על הקהל
בצורה מבודחת או לא רצינית, אך לפעמים הוא יכול להצביע על עבודה לא מקצועית.
נראה שגס תיקים נמצא גם בעולם הסושיאל מדיה, שם הפוקנציה היא לעיתים יצירה
של חוויות רגעיות ומיידיות, מבלי לחשוב הרבה על עיצוב ועריכה. הרבה פעמים,
אנשים מצלמים את עצמם או את העולם סביבם באופן ספונטני, מה שיכול להוביל
ליצירת תמונות או סרטונים שנראים כמו “גס תיקים”