וזכוכיות.וגם לחמם אותן בימות-החורף הקרים ולמנוע מבוץ ורטיבות לחדור אליהן כשאנחנו חשופים אל מזג-האויר הסוער.
כבר בשחר ההיסטוריה,למד האדם הקדמון להכין לעצמו מנעולים מעורות של החיות אותן היה צד למאכל ולחימום.אלו היו נעליים פונקציונאליות ,ללא כל התייחסות לפן האסתטי שלהן-הדגש היה על נוחות ועל הגנה מפני מכשולים בדרך.וכן למנוסה מהירה במקרה של סכנת-חיים ממשית.
בהמשך נוספו לנעלי העור גרסאות שונות מעץ,למשל עקבים,או שהנעל כולה היתה מגולפת מעץ-בדומה לקבקבי העץ מתקופות מאוחרות יותר.
ככל שעבר הזמן והטכנולוגיה השתכללה,כך השתפרה איכות הנעליים.החלה אבחנה בין נעל המיועדת לכך רגל ימין ולכזו המיועדת לכך רגל שמאל (אבחנה שלא היתה קיימת בנעליים הקדמוניות שהיו עשויות מיריעת-עור אחידה לשני הצדדים).כמו-כן החלו להבדיל בין נעלי גברים לנעלי-נשים ולתת מידות לגדלים השונים של כפות הרגליים ושל הנעליים,כדי להתאים את הנעל לנועל/ת.את מקום הקבקבים המגולפים מעץ במקשה אחת החלו לייצר נעליים שמורכבות מסוליה,עליה דורכים ,גפה(גוף הנעל)-וכן אבזמים, שרוכים וכל אמצעי אחר שיכול להדק את הנעליים אל כפות-הרגליים.וכמובן,הצד האסתטי החל לקבל חשיבות רבה יותר ויותר ככל שחלף הזמן.
בהמשך נוספו שיפורים כגון מדרסים להגבהה פנימית נסתרת ו/או למניעת שפשופים ,החלו להשתמש בגרביים כדי לחמם את כפות-הרגליים ועדי לרכך את המגע בינן לבין העור הנוקשה.מלבד עור ועץ החלו להשתמש גם בבד,בפלסטיק,בשעם ובחומרי-גלם נוספים-בהתאם לאזור וכן בהתאם לצרכים המשתנים בכל עונה.
ברחבי העולם כולו החל ביקוש רב למקצוע הסנדלרות ואלו עסקו לא רק בייצור הנעליים אלא גם בתיקונן.הם הוסיפו לרפרטואר גם את מברשות ואת משחות הנעליים הראשונות,שנועדו לנקות,לצחצח ולהבריק את הנעל וכן את הכף-נעליים שנועדה להקל על כניסת הרגל לנעליים חדשות,בעיקר.
בארצות החמות ובעונת הקיץ בכל רחבי העולם נהוג ללכת עם נעליים קלילות ופתוחות כגון כפכפים או סנדלים,שמאפשרים אוורור לכף-הרגל ומתאימים גם לבילוי על שפת-הים מכיוון שקל יותר לנקות אותם.לעומת זאת,בארצות הקרות וכן בעונת החורף אנחנו מעדיפים נעליים סגורות , מגפיים או מגפונים קצרים יותר שגם מחממים וגם מונעים מבוץ ומרטיבות לחדור אלינו.כמו-כן קיימת אבחנה בין נעלים המיועדות לבית,אשר כשמן הן-"נעלי-בית"- שמשאירות את הלכלוך בחוץ ומאפשרות לכפות רגלינו להתפנק ולנוח מנעלי-הרחוב שהן בדרך-כלל נוקשות יותר.
יש לציין שבארצות אסיאתיות לא קיים ,על-פי רוב,המושג"נעלי-בית" שכן המקומיים מכבדים את המקום אליו הם נכנסים ברגליים יחפות או בגרביים בלבד,כולל בבתיהם שלהם.
נעליים תמיד מותאמות למקום אליו אנחנו הולכים ולפעילות אותה אנו עומדים לבצע; קיימות נעליים ליציאה לבילוי-ערב ונעלי קז'ואל ליום-יום.קיים מגוון רחב של נעליים המיועדות לפעילויות ספורט שונות,כגון הליכה,ריצה,משחק-כדורגל,טיפוס-הרים,ריקוד ועוד-כאשר כל סוג נעל מתאפיין באלמנטים שנועדו לעזור לנועל/ת אותן להגיע לביצועים הטובים ביותר בתחום.למשל,נעלי כדורגל מצויידות בסוליה המאפשרת אחיזה מקסימלית בדשא ובעיטה חזקה וגבוהה;נעלי ריצה מעוצבות בצורה איירודינמית שמגבירה את המהירות ונעלי-בלט עוזרות לבלרינות להגיע לעמדת "פוינט" (עמידה על קצות האצבעות)-בקלות רבה יותר.וכן הלאה.
במשך הזמן התרחבה המגמה של נעילת נעלי-ספורט גם לחיי היום יום כך שכבר אין צורך לבצע פעילות ספורטיבית כלשהיא כדי לנעול אותן.כך גם לגבי נעלי-הרים שגברים בעיקר כל-כך אוהבים לנעול גם כאשר שום הר אינו נראה באופק.
בנישת הספורט -אלגנט אפשר למצוא את הסניקר'ס ואת המוקסינים וכן את נעלי הפלטפורמה שיש להן סוליה גבוהה במיוחד ,בדרך-כלל מעץ,אך הן פחות מזיקות לעצמות כף-הרגל ולעמוד השדרה מנעלי-עקב רגילות,ובעיקר עקבי-הסטילטו שמצריכות מיומנות רבה כדי ללכת איתן.בדרך-כלל הן מיועדות יותר להופעות,לארועים חגיגיים ולצילומים ופחות
לשימוש יומיומי שגרתי.
מאמר מספר 9- אופנת הטראנס
הכל התחיל בערך באמצע שנות השישים,בארצות הברית,כאשר בקרב צעירי-התקופה התעוררה רוח-מרד כנגד המוסכמות החברתיות,התרבותיות והפוליטיות.את אלה החליפה אידאולוגיה של "LOVE & PEACE"- שלום ואהבה,שוויון ואחווה.אותם צעירים גידלו את שיערם ארוך,התלבשו בבגדים זרוקים וצבעוניים,בניגוד לבגדים המחוייטים שהיו מקובלים עד אז,האזינו למוזיקה פסיכדלית והתנסו בסמים כמו מריחואנה ואל.אס.די.שהשלימו את אוירת החופש והאנרכיה.
שיאה של התופעה בא לידי ביטוי בשנת 1969,כאשר התקיים פסטיבל וודסטוק המיתולוגי שנמשך שלושה ימים ושלושה לילות והיווה את הבסיס של כל מסיבות-הטבע באשר הן; של המוזיקה הפסיכדלית,של הסמים וכן של ההופעה החיצונית האקסצנטרית שאימצו מאז כמעט כל המשתתפים במסיבות טבע בארץ ובעולם.
כיום,גם המסיבות-בטבע וגם במועדונים מתרכזות בעיקר במוזיקה אלקטרונית לסוגיה השונים אך הז'אנר האהוב והמוכר מכולם הוא הטראנס; והמבלים המגיעים לחגוג במסיבות אלו משקיעים זמן,כסף ומחשבה רבה בבגדים שילבשו לאירוע וכן בציוד שיתלווה אליהם.המטרה היא לבלוט ככל האפשר מבין הקהל הרב;להיות כמה שיותר שונה,מקורי ומיוחד;כמה שיותר צבעוני,נוצץ,סקסי,מחופש,מבלי להגביל את הדמיון.צעירים רבים שהתנסו בחוויות המסיבות בגואה שבהודו או מסיבות ה"פול-מון" באיי תאילנד המרהיבים,הביאו איתם את הזכרונות והעתיקו את החוויה לארצות שמהן הגיעו.וגם לישראלים,איך לא,יש חלק נכבד מאוד בתרבות הזאת.מדובר על אושיות טראנס המפורסמים בכל רחבי העולם כגון אינפקטד משרום,יהל,אסטראל פרוג'קשן,דיג'יי סקאז,אסטריקס ועוד.כמו-כן קיימים מעצבי-תפאורות ישראלים רבים שעומדים מאחורי הלוקיישנים החמים ביותר בעולם,וכמובן המוני המבלים חובבי-הקרחנה שמניפים בגאווה את דגלי ישראל אל מול המצלמות במיטב הסטים העולמיים.
קיימות כיום חנויות ומחלקות-אופנה שלמות שמתמקדות אך ורק בביגוד וציוד למסיבות-טראנס;וכמובן שגם חנויות און-ליין רבות לא פספסו את הנישה הזאת ומציעות מבחר פריטים למביני-עניין בלבד.
המדובר בבגדים שנועדו להבריק ולנצנץ תחת תאורת המסיבות ולהשתלב באפקטים הויזואליים בזירה ,למשל בגדים שמודפסים באופן שיוצר אשלייה ויזואלית שנראית לעיני המתבונן רק כאשר הוא תחת השפעת סמים מסויימים.
בנות רבות נוהגות להופיע למסיבות אלו כשהן לבושות בבגדים הסקסיים ביותר -קצרצרים,צמודים וחשופים ככל האפשר.מדובר על חזיות ומחוכים,בגדי-ים,שמלות וחצאיות "מראה" שעשויות מפאייטים ונצנצים,בגדי-רקדנית,רשתות,בדים שקופים,תחרות,עיטורי-פרווה ,בגדי-עור,ביריות,ניטים ,שרשראות-גוף ואפילו שרשראות המורכבות מאורות אמיתיים,בדרך-כלל אורות-לד,התלויות מעל הבגדים.
אופציה נוספת היא הז'אנר האתני,שכולל שרוואלים חופשיים ונוחים עם הדפסים צבעוניים,סריגים צמודים,רקמות,פרנזים ועוד .
גם הגברים לא נשארים מאחור ו"דופקים הופעות" עם בגדי-עור,חולצות ומכנסיים מבדים מבריקים ונוצצים כגון "חולצות לד" שזוהרות בחושך,נעלי-לד(כנ"ל),חולצות שנושאות את השם ואת הלוגו של הדיג'יי או של הסט בו הם נמצאים ועוד.בנוסף לכך רבים מצטיידים גם הכובעים מכל הסוגים ומכל הדגמים,משקפי-שמש נוצצות המעוטרות בחיקויי-יהלומים,משקפי-לד,עגילים-טבעות ושרשראות,ציפורניים עשויות באינסוף עיצובים מקוריים,כנפיים של פיה(כולל צמידים תואמים על הקרסוליים)הדגלים וצעיפים,בובות מכל הסוגים אך בעיקר כאלו הרלוונטיות לאירוע,שלטים ברוח המסיבה ומסיכות המכסות חלקים מהפנים או את כולן.ולא אמרנו מילה על שאר הדרכים בהן נכנסים אל אוירת הקרחנה.
גם התפאורה משחקת תפקיד חשוב במסיבות אלו ומשלימה את החוויה המהפנטת שמביאה את המשתתפים בה אל קצה גבול ההנאה האפשרית.
תעשיית האופנה,שמודעות היטב אל הביקוש הרב לבגדי-מסיבות מספקת לדורשים את מיטב העיצובים בשפע רעיונות מקוריים ולשם כך מגייסים כל הזמן יוצרים צעירים וקריאייטיבים שמכירים את השוק מבפנים ולא מפסיקים לחדש ולהפתיע.ובמקביל,הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת לשדרג יותר ויותר את פרטי-הלבוש,ההנעלה,האקססורי'ז והציוד הנלווה אליהם במגוון גדל והולך של עיצובים שהיו בלתי-אפשריים לפני-כן.