משלוח חינם לכל הארץ!
לחץ כאן
10% הנחה בהזנת קוד קופון htonew10
לחץ כאן
כל הטרנדים והמבצעים הכי חמים לקיץ 2024 כבר כאן!
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המונח אופנה נובע מהמודוס הלטיני, שפירושו אופן, נורמה, כלל, קצב, מנגינה, מודאליות, קצב, טון,לבוש, שיקול דעת.

במאות האחרונות, לבוש אופנתי היה רק לשכבות העשירים בלבד, בעיקר בשל עלות הבדים והצבעים ששימשו, שהופקו מעולם החיות וכו…
לפני המאה ה-19, השמלה נחשבה כה יקרה .

המעמדות העניים יותר נהגו ללבוש בגדים בגזרה גסה בלבד ומעל הכל צבעו בצבעים זולים כמו אפור. לאלו נוספו נעלי בד או עץ. לא היו יכולים להרשות לעצמם את המותרות של רכישת בגדים חדשים בהתאמה אישית, שיעורים אלה נפלו לעתים קרובות על בגדים משומשים.

אופנה, הידועה היסטורית גם כתחפושת, נובעת רק בחלקה מהצורך האנושי הקשור להישרדות להתכסות בבדים, עורות או חומרים מעובדים ללבישה. לאחר התקופה הפרהיסטורית, השמלה קיבלה גם תפקידים חברתיים ספציפיים, שנועדו להבחין בין המעמדות השונים, נשים, שבדרך כלל היו מודרות מהשלטון, לא ויתרו מסיבה זו להתלבש בזהירות, בעושר ובאלגנטיות, אפילו בהיותן מראה לעמדת בעלן. במקרים מסוימים הם קיבלו על עצמם את תפקידה של בוררת האלגנטיות, כמו שתי האחיות אסטה: ביאטריס, איזבלה ,

ניתן להשתמש בבגדים כדי להסתיר צדדים באישיות שלא רוצים שיכירו אותם או להיפך, להראות להם, למשל, לחשוב על הפתגם: "השמלה לא יוצרת הנזיר".

מדריכים לחיתוך ולתפירה התפתחו לאט למדי, במיוחד כאשר החל מהמאה ה-14 ואילך החלו ליצור בגדים חובקי גוף.
במפורש שחייט טוב חייב לדעת לעשות הכל כדי לספק כל צורך של לקוחותיו. זה של החייט לא היה אפוא מקצוע עצמאי, אלא היה משרתן של האדונות הגדולים: הוא חי ועבד בחצר של מלך וכו… שיכול היה לבחור גם להשאיל אותו לקרובים או לחברים. התמורה עבור העבודה הייתה בסביבות עשרה אחוז מעלות הבד. זה היה מקצוע שנאסר על נשים, לתופרות היו משימות קלות או שהתייחסו יותר לרקמה , לא היו עושות מידות שונות כך שכל שמלה הייתה יצירה ייחודית, שנעשתה לפי מידה עבור הלקוחה. יחידות המידה היו משתנות.

אפילו כמה אמנים, כמו ג'וטו ואנטוניו דל פולאיולו יצרו דגמים של בגדים ובדים. התופרת המפורסמת של המלכה הצרפתית מארי אנטואנט, רוז ברטין, היתה מייצרת שירותים מפוארים למלכה, עדיין לא יכלה להגדיר את עצמה כסטייליסטית. לדוגמה, בשל חוקי הפאר הנוקשים המסדירים בגדים, תופרת לא יכלה לקנות ישירות את הבד, שנמכר בלעדית על ידי היצרן. לאחר המהפכה הצרפתית, האמנה הלאומית ביטלה את הגילדות ואת הכללים הנוקשים והקפדניים שהוחלו עליהן, וקבעה שכל אחד יכול להתלבש איך שהוא אוהב. הגזירה נולדה מתוך שנאה נגד חוקי הפאר שהפכו עד עתה לקו פרשת מים בין לבוש האצולה לזה של הבורגנות, שאליו נאסרו פריטי יוקרה רבים. לאחר מכן החייט היה חופשי לחלוטין להביע את היצירתיות שלו.

במאה ה-19 שוכללה טכניקת החייטות והקלה על ללבוש את השמלה. מהמאה ה-19 אנו מתחילים להבחין בסטייליסטים הראשונים, שיצרו גזרות חדשות, בדים חדשים וסטנדרטים חדשים בדרך הלבוש, עם אימוץ בגדי נשים חדשים כמו החליפה שהומצאה בסוף המאה על ידי האנגלי Redfern . המעצב הפך את מערכת היחסים בין החייט ללקוח, שכעת היה תלוי ברעיונות שלו ושמח ללבוש שמלה שעוצבה על ידו ויוצרה באטלייה שלו. המעצבים עבדו רק עבור האליטה שכן העלויות לעיצוב וייצור היו גבוהות מאוד. דחיפה חדשה זו לרפורמה בוצעה בעיקר על ידי צ'ארלס פרדריק וורת', אנגלי שהושתל בצרפת, שנחשב לממציא האופנה העילית ולחייט האישי של הקיסרית יוג'יני, אשתו של נפוליאון השלישי, וחצרה, מ-1865.

המהפכה התעשייתית שנולדה באנגליה בסוף המאה השמונה עשרה יצרה, בתחום האופנה והאריגה, מכונות שאפשרו לארוג, לחתוך ולתפור במהירות ובעלות נמוכה. עם זאת, האופנה התקרבה למסה רק באמצע המאה התשע-עשרה, הודות להמצאת מכונות לחיתוך פיסות בד והכנסת נול הכוח של ג'קארד. בתחילה הטכניקות הללו יושמו בעיקר על מדי צבא; עם לידת חנויות הכלבו בצרפת, מחירי הבגדים בייצור המוני ירדו במידה ניכרת.

המונח "אופנה ישנה" מעורר לעתים קרובות נוסטלגיה מסוימת לעבר, במיוחד בכל הקשור לטרנדים וסגנונות אופנה. זה אינדיקציה לכך שפעם דברים נעשו בצורה מסוימת, ושאולי הדרכים הללו היו אלגנטיות יותר או עדיפות יותר למגמות ההווה. עם זאת, חשוב לנתח באופן ביקורתי את ההשלכות והמגבלות של נקודת מבט זו על אופנות ישנות.
אפשר לראות ברעיון האופנה הישנה רומנטיזציה של עידן קודם, שבו אנשים התלבשו בצורה מסוימת שנחשבה נצחית ואופנתית. אנשים רבים מוצאים נחמה בפשטות ובאלגנטיות של סגנונות לבוש מיושנים, שלדעתם משקפים תקופה חסרת דאגות ותמימה יותר. ניתן לטעון שמגמה זו של הסתכלות לעבר היא סוג של אסקפיזם אל מול אי ודאות וכאוס הקשורים לחיים העכשוויים.
עם זאת, חשוב להכיר בכך שאופנות ישנות קשורות לעתים קרובות לתפקידים מגבילים מגבילים וחוסר הכלה – במיוחד בהקשר של גזע ואתניות. הרעיון של האופנה ה"מסורתית" וה"נצחית" הנחגגת לעתים קרובות באופנה הישנה מושפעת מאוד מתפיסות פטריארכליות וקולוניאליות של סטנדרטים של יופי. לכן, הנוסטלגיה לאופנות ישנות מציבה אתגר מורכב שלא ניתן לאמץ אותו במלואו מבלי לבחון את היבטיו הבעייתיים.
יתרה מכך, ההבחנה בין אופנות ישנות לאופנות חדשות אינה תמיד כה ברורה. טרנדים אופנתיים רבים הנחשבים כחדשים כיום שורשים בעבר. לכן, הכרחי להבין את התפתחות האופנה לאורך זמן, וכיצד הטרנדים הנוכחיים מושפעים מסגנונות העבר.
בעוד שמושג האופנה הישנה יכול לעורר תחושת נוסטלגיה ולהציע סוג של אסקפיזם, חשוב לגשת אליו מתוך מודעות ביקורתית למגבלותיו ולהשלכותיו. יש לחגוג את האופנה כצורת אמנות דינמית המתפתחת כל הזמן, ויש להעריך את האופנה הישנה בהקשר ההיסטורי והתרבותי שלהן. בנוסף לאופנה הישנה , יש גם את האופנה החדשה.
אופנה תמיד הייתה חלק בלתי נפרד מהביטוי האנושי, ומאפשרת לאנשים להציג את הסגנון האישי והיצירתיות שלהם. עם הופעתה של טכנולוגיה חדשה והתקדמות בחומרי טקסטיל, חלה עלייה בפיתוח אופנה חדשה. חיבור זה ידון במושג אופנה חדשה, השפעתה על התעשייה והעתיד שהוא צופן לנוף האופנה.
ניתן להגדיר אופנה חדשה כטרנד או תנועה המציגה טכניקות חדשות וחדשניות ביצירת בגדים. זה יכול לנוע משימוש בחומרים ועד לשילוב טכנולוגיה חכמה בבגדים. הופעתה של אופנה חדשה השפיעה על התעשייה בדרכים שונות. ראשית, זה אפשר למעצבים ליצור פריטי לבוש ייחודיים ומותאמים יותר ליחידים. השימוש בהדפסת תלת מימד ועיצוב דיגיטלי הקל על מעצבים ליצור בגדים מותאמים אישית על בסיס מידות והעדפות אישיות.
שנית, אופנה חדשה תרמה גם לגישה יותר של בר קיימות מבחינה סביבתית לאופנה. השימוש בחומרים ממוחזרים בייצור בגדים הפך נפוץ יותר, ככל שהצרכנים הופכים מודעים יותר להשפעתם הסביבתית. בנוסף, פיתוח של חומרי טקסטיל שהם מתכלים או ניתנים למיחזור יצר תעשיית האופנה.
טכנולוגיה חכמה היא היבט נוסף של אופנה חדשה שצברה פופולריות בשנים האחרונות. פריטי לבוש שיכולים לנטר מדדי בריאות, להתאים לתנאי מזג האוויר או לשלב מציאות רבודה הוסיפו רמה חדשה של פונקציונליות לאופנה. זה הפך את האופנה מביטוי אסתטי בלבד לכלי פרקטי ופונקציונלי עבור אנשים פרטיים.
לאופנה חדשה יש עתיד מזהיר בנוף האופנה. עם התקדמות הטכנולוגיה והדגש הגובר על קיימות, התעשייה תראה התפתחויות נוספות באופנה חדשה. השימוש בטכנולוגיה חכמה ישתלב יותר בבגדים, ויספק לאנשים חוויה משופרת יותר. המגמה של ידידותיות לסביבה תמשיך לעצב את התעשייה, עם פיתוחים נוספים בחומרים ופרקטיקות.
לסיום, אופנה חדשה היא תנועה ששינתה את תעשיית האופנה במובנים רבים. זה אפשר למעצבים ליצור פריטי לבוש מותאמים אישית, ברי קיימות ופונקציונליים יותר. העתיד של אופנה חדשה נראה מזהיר, והתעשייה תמשיך לראות התקדמות נוספת בטכנולוגיה ובקיימות. ככל שאנשים נעשים מודעים יותר להשפעתם על הסביבה, אופנה חדשה תמשיך להניע את התעשייה לעבר עתיד ידידותי יותר לסביבה.

שיתוף המאמר

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
לינקדין
אימייל

מאמרים נוספים

הצטרפו לניוזלטר שלנו

הקטגוריות המובילות