ספורטיבי גם לעבודה וגם לאירועים חגיגיים.רחוב דיזנגוף הפך לרחוב האופנה הראשי בישראל ובכיכר-המדינה נפתחו מבחר חנויות יוקרה שנועדו לבעלי-הממון מקרב האוכלוסייה.במקביל התקיימה גם אופנת -שוק וחנויות יד שניה שנועדו לאלו שלא התאפשר להם לרכוש בגדים יקרים.האופנה בקרב חברי-הקבוץ החלה להתקרב במאפייניה לאופנה העירונית עד שכבר לא נותרו הבדלים בכלל.
מאז שנות התשעים ועד היום חלה קפיצת-דרך משמעותית הן בטכנולוגיה ובתקשורת והן בהשפעות גלובאליות שלא פסחו על תחום האופנה; תצוגות-אופנה שנערכות בפריז ושמציגות את יצירותיהם של מיטב המעצבים -נצפות בכל מקום ומהוות מודל לחיקוי הן בבגדים שהן מציעות והן במגמות החדשניות ביותר בתחום האיפור,איפור-הגוף,ההנעלה והאקססוריז.אין ספק שעשינו כברת-דרך ארוכה מאז ימי קום המדינה ועד לימינו אנו,71 שנים מאוחר יותר.
מאמר בנושא אופנה.
אופנה היא למעשה התכתיב החברתי לדברים שנחשבים "יפים" ו"נכונים" בתחום הביגוד וההנעלה,איפור, אקססוריז,עיצוב פנים וחוץ,ריהוט,מוזיקה,אומנות ועוד. אופנה מטבעה משתנה כל הזמן ובכך היא מאפשרת לכל תחומי התעשייה התלויים בה ומושפעים ממנה לגלגל סכומי כסף עצומים מדי שנה בשנה.כל טרנד עונתי זוכה למלוך למשך פרק זמן מסויים ולאחר מכן מפנה את מקומו לדבר הלוהט הבא,למילה האחרונה בתחום.ובעוד שלא נגרם בכך כל נזק כל עוד מדובר בחפצים או אפילו נכסים,עלולה להיווצר בעיה מסויימת כשמדובר באנשים בשר ודם כגון דוגמניות,זמרים,שחקנים ושאר מובילי- דעת קהל שמוכרזים כמלכים לרגע ובמשנהו נדחקים ממקומם לטובת הכוכב/ת העולה הבא/ה.ולא חסרות דוגמאות לכך.
אופנה היא גם עניין שמשתנה לפי נתונים גאוגרפיים; מה שנחשב "יפה" ו"נכון" במדינות סקנדינביה למשל יכול להיתפס כהפך המוחלט,באותו פרק זמן ממש,באזורים אחרים בעולם.כך למשל קיימת בישראל העדפה ברורה לגוון עור שזוף,שיער חלק ואף סולד וכנגזרת מכך נשים משקיעות לא מעט כסף כדי להגיע לתוצאות הרצויות, בעוד שבתאילנד,נשים שבד"כ נולדות עם אותם נתונים שכל-כך נחשקים בארץ משקיעות את מיטב כספן כדי להגיע לתוצאות ההפוכות בדיוק…עור בהיר ככל האפשר,שיער מתולתל ואף בעל נוכחות.ויש בכך אירוניה מסויימת.
לא זו בלבד,אלא שגם באותה מדינה עצמה- מתקיימים תכתיבי אופנה שונים בקרב קבוצות שונות באוכלוסיה.יש עניין שנקרא "קוד לבוש" שמקובל בחברה מסויימת ואינו מקובל באחרת-קבוצניק שייכנס לחדר-האוכל לא ילבש,מלבד אולי בחג פורים בתור תחפושת,חליפה שחור-לבן שציציות מבצבצות ממנה ולא יתהדר במגבעת שחורה ובנעלי לכה מבריקות-,ממש כשם שחרדי מבני-ברק לא יעלה על דעתו להכנס לישיבה בטי-שירט,מכנסי ברמודה וסנדלים.כנראה שגם לא בפורים.
אופנה נועדה,כמובן,להוסיף יופי ושמחת חיים לעולם,לעודד יצירתיות,מקוריות,גיוון ,חידוש וכן הלאה.אלא שבמהלך הזמן התווספו אי-אילו תופעות לוואי-חלקן מינוריות וחלקן רציניות וכבדות יותר שכדאי אולי לתת עליהן את הדעת.
נתחיל מהתופעה שנקראת"קורבנות-אופנה"- אנשים,בעיקר נשים בד"כ,שרואות חשיבות עליונה בצורך להתאים את עצמן לטרנדים העכשוויים ובעיקר להתלבש בבגדי מעצבים ובמותגים יקרים גם כשמצבן הכלכלי לא ממש מאפשר זאת או מבלי להפעיל שיקול דעת הגיוני מה מתוך כל זה מתאים להן ומה לא והופכות את עצמן בכך למגוכחות ופאתטיות.שלא לומר מאבדות את הזהות ואת החותם הייחודי שלהן.
אפקט שלילי נוסף וידוע קשור לעולם הדוגמנות ,בו נשים צעירות,נערות ואפילו ילדות נופלות קורבן למחלת האנורקסיה ,שימוש בסמים
ובאלכוהול ועוד- כדי להצליח לשמור על משקל גוף מינימלי שבד"כ אינו טבעי וכדי לעמוד בתביעות הנוקשות של "עולם הזוהר".ובתור דמויות נערצות המהוות מודל לחיקוי עבור בנות רבות בעולם,לא פעם תופעות הלוואי של ההערצה מתבטאות גם בחיקוי ההתמכרויות למיניהן.
מעניין לציין שאופנה היא תופעה שהחלה להתקיים רק בחברת השפע,בעולם המערבי-ולא היתה קיימת בזמנים קדומים יותר או אפילו כיום במדינות העולם השלישי בהן האוכלוסייה מתקיימת ברמת ההשרדות בלבד.המודעות ליופי ולאסתטיקה היתה קיימת מאז ומתמיד,בכל התרבויות (אם כי בנוסחים שונים כמובן)-ועם זאת, הסטנדרטים הרצויים לכך נשארו קבועים לאורך זמן ולא היו מושפעים מטרנדים אלו או אחרים.מן הסתם,בהיעדר חשיפה מעבר לסביבה הקרובה והמיידית.
כיום,בעידן האינטרנט המהיר והחשיפה ההולכת וגוברת לרשתות החברתיות למיניהן,קל הרבה יותר לטרנדים אופנתיים שונים לתפוס תאוצה ולהשפיע על קהל היעד ההולך וגדל של צופים ומשתמשים מכל שכבות הגיל והאוכלוסיה.
…וכמו עם כל דבר אחר בחיים,בשורה התחתונה מה שקובע אם האופנה תורמת לאיכות ולשמחת החיים שלנו או להיפך-משעבדת אותנו אליה נפשית וכלכלית והופכת אותנו לקורבנות תלוי באופן שבו אנחנו מתייחסים אליה .גם אם אי-אפשר להמנע לחלוטין מלהיות צרכני-אופנה, אפילו אם נרצה בכך-עדיין נותר כר נרחב ליצירתיות ולמקוריות שלנו,למתן ביטוי לאישיותנו הייחודית ולאפשרות שלנו לא רק להיות מושפעים מסביבתנו אלא אף להשפיע עליה חזרה .